Meghívó
A Vörösmarty Színház tisztelettel meghívja Önt, családját, barátait
BÓNYAI BARBARA:
RÍTUS
„HOL A SZÍNPAD: KINT-E VAGY BENT?”
című gyűjteményes kiállításának megnyitójára
2016 november 26-án szombaton 18 óra 30 perctől 19 óráig.
A vendégeket köszönti
SZIKORA JÁNOS a Vörösmarty Színház igazgatója.
A kiállítást megnyitja
TAKÁCS EDINA borász, író.
Közreműködik
BÓNYAI BARBARA képzőművész.
Megtekinthető 2017 január 31-ig a színház nyitva tartási idejében.
Vörösmarty Színház, Székesfehérvár, Fő utca 8.
A kiállítás leírása a kiállítótérben:
Pár
szó az itt látható kiállítás kapcsán a szerzőtől
A
kiállítás címe: RÍTUS.
Alcíme:
”HOL
A SZÍNPAD: KINT-E VAGY BENT?” („Szemünk
pillás függönye fent: Hol a színpad: kint-e vagy bent, Urak,
asszonyságok?” – Balázs: 6–7. / A Regös prológusa.)
A
színházi helyszín, a saját színház közeli tevékenységeim,
Vekerdy Tamás: A színészi hatás eszközei –.Zeami mester művei szerint
című könyve, C.G.
Jung pszichológiája, a Ji Csing,
a japán nó színház, a bunraku,
a kínai opera, az indiai előadóművészetek és az európai
commedia dell'arte
képi világa késztetett az új akril festménysorozat 13 művének
megfestésére.
A
ba gua,
a nyolc szent szimbólum a taoista
kozmológia része, a valóság fő alapelveinek bemutatására
használják olyan rendszerekben, mint a Ji
Csing,
vagy a feng
shui.
E szimbólumok, trigramok,
archetípusok,
ősképek,
őstípusok, szerepszemélyiségek
szubjektív értelmezését ábrázolják a magyarázattal ellátott
festmények. Emellett két Dharma
védő démont és a commedia
dell'arte
síró-nevető maszkjainak 3 kisebb nó
színházi analógiáját tartalmazza az új sorozat, melynek a Rítus
címet adtam. Az összes Ji
Csing trigram tematikájú
festmény háromosztatú világképben fogalmazódott meg.
-Az
alsó a múlt, a test és az emberalatti állapotok pokoli, démoni,
állatias világa a commedia
dell'arte
karikaturisztikus karakterei által,
-a
középső a jelen, a lélek és az emberi világ a saját analógia
rendszerem által
-és
a felső a jövő, a szellem és az emberfeletti, félistenek és
istenek éterikus, ikonikus tartománya a japán nó
színház maszk karakterei által jelennek meg.
Azt
szerettem volna ábrázolni, ahogy a taoista
ősjelek a színházi archetípusokkal analógiába kerülnek az
elmében, szabad utat hagyva a tudattalan és a kollektív emlékezet
spontán szövődésének.
„A
képzet, akárcsak a típus, félúton van a fogalmi gondolat és a
tisztán képi érzéklet között. Félúton az absztrakt és a
konkrét, az általános és az egyedi között – mondjuk így:
félúton kéreg és kéreg alatti, vagy bal és jobb féltekei vagy
– más szempontból nézve – tudatos és tudattalan között.
Nos, a nó-színház – vagy akár a commedia dell'arte –
típusaiban olyan, a tudat felé emelkedő (a tudattalanból a tudat
felé emelkedő) ősi képzeteket kell felismernünk, amelyek a
világon mindenütt – mesékben, mondákban, mítoszokban;
rítusban; a templomban és a vásártéren – azonos alakot öltve
jelennek meg. Jung szavával élve: archetípusok. „(Vekerdy Tamás)
A
kiállítás második sorozatának címe a Virágzó táncosnők tantrája, mely
17 olajfestményt foglal magába. A képek a Budapest
Belysium,
a tánc női erőinek és a Szent
Szajha
ősképének ihletéséből születtek 2016 márciusa során. Ez a
sorozat szervesen illeszkedik az évek óta engem foglalkoztató
jelenlegi művészeti tematikához, mely a nőiség és a tantrizmus
kérdésköreit boncolgatja. Ezen elmélkedési folyamat gyümölcsei
az itt kiállított - Vajrasattva
bodhisattva,
a gyémánt tudatú, a megtisztulás Buddhája,
aki segít a rossz karmát feloldani és a jó karmát növelni; a
Linga-Joni
Mandala,
mely egy olyan jel kíván lenni, ami szimbolizálja a libidó
életenergia szellemi transzformációjának kiteljesítő élményét;
és a Pátyolgató című festmény, mely a szerelem elemi erejét
tájképként illusztrálja.
A
harmadik képsorozat a Bortarot
22 akvarellje, mely Takács
Edina: Bortarot
című könyvéhez készült a tarot kártyák illusztrációihoz.
„A
Bortarot valójában a tarot-kártyák mámorosítása. A Nagy
Arkánum huszonkét lapjához huszonkét borfajta illeszkedik,
melyeknek hangulata és az általuk megélt élmények valamilyen
aspektusból nézve hasonlatosak egymáshoz. A tarot-kártyák
lapjain szereplő szimbólumok, illetve a bor élvezetéből származó
mámor külön-külön is alkalmasak arra, hogy olyan világokat
tárjanak fel számunkra, melyek a fizikai síkon megélt
mindennapjainkat egy magasabb minőségbe helyezik. Hatásuk alatt
képessé válunk összefüggések felismerésére, transzformálni
tudjuk problémáinkat, felszínre hozzák tudatunkban megbújó
gondolatainkat, segítenek megérteni embertársainkat is.
A
bor és a Tarot is az önmegismerést szolgálja, új élményekkel
ajándékozva meg bennünket.
A
Bortarot azért született meg, hogy összefonja e két csodálatos −
lelkünk legmélyéig hatoló − eszközt, melyek tudatos
felhasználásával és élvezetével megkönnyíthetjük
döntéseinket, vidámabbá tehetjük hétköznapjainkat és
ünnepeinket, sőt a barátságban és a szerelemben is a
segítségünkre lehetnek.
A Bortarot-n keresztül szeretném felhívni a figyelmet a magyar borokra és borászokra is. A kártyák többségéhez hungaricum szőlőfajtákból készült bort társítottam, mégpedig azért, mert azt szeretném, ha minél több ember tudatosan odafigyelne a szőlészeti és borászati hagyományainkra is. Ezen szőlőfajták többnyire csak a Kárpát-medencében ismertek, Európa és a világ többi részén nem is tudnak róluk. Fontos, hogy szeressük ezeket a borokat, találjuk meg bennük az eredetiséget és az egyediséget, és legyünk büszkék rájuk. Különösen fontos felelősség ez a magyar borfogyasztó közönség részéről, hiszen, ha mi nem törődünk velük, akkor könnyen elveszthetjük ezeket az értékeinket.
Ha jobban belegondolunk, az egész ország egy nagy borvidék, alig van olyan szeglete, ahol ne lenne alkalmas a klíma és a talaj a szőlő számára. Arra bátorítom minden kedves érdeklődő, bort kedvelő embertársamat, ha felkerekednek kirándulásra, hétvégi kikapcsolódásra, hosszabb távú pihenésre, mindenképpen keressék meg a legközelebbi borvidéket és sétáljanak a szőlősorok között, látogassanak el pincékbe és kortyolgassák a bort, amit a gazda kínál nekik. Ott átérezhetik hazánk sokszínűségét, a munkába és az életbe vetett hit felemelő érzését és a bor mámorában igazán feltöltődhetnek egészséggel, életkedvvel és boldogsággal.
Kellemes kalandozást kívánok a Tarot és a Borok világában!” (Takács Edina)
A Bortarot-n keresztül szeretném felhívni a figyelmet a magyar borokra és borászokra is. A kártyák többségéhez hungaricum szőlőfajtákból készült bort társítottam, mégpedig azért, mert azt szeretném, ha minél több ember tudatosan odafigyelne a szőlészeti és borászati hagyományainkra is. Ezen szőlőfajták többnyire csak a Kárpát-medencében ismertek, Európa és a világ többi részén nem is tudnak róluk. Fontos, hogy szeressük ezeket a borokat, találjuk meg bennük az eredetiséget és az egyediséget, és legyünk büszkék rájuk. Különösen fontos felelősség ez a magyar borfogyasztó közönség részéről, hiszen, ha mi nem törődünk velük, akkor könnyen elveszthetjük ezeket az értékeinket.
Ha jobban belegondolunk, az egész ország egy nagy borvidék, alig van olyan szeglete, ahol ne lenne alkalmas a klíma és a talaj a szőlő számára. Arra bátorítom minden kedves érdeklődő, bort kedvelő embertársamat, ha felkerekednek kirándulásra, hétvégi kikapcsolódásra, hosszabb távú pihenésre, mindenképpen keressék meg a legközelebbi borvidéket és sétáljanak a szőlősorok között, látogassanak el pincékbe és kortyolgassák a bort, amit a gazda kínál nekik. Ott átérezhetik hazánk sokszínűségét, a munkába és az életbe vetett hit felemelő érzését és a bor mámorában igazán feltöltődhetnek egészséggel, életkedvvel és boldogsággal.
Kellemes kalandozást kívánok a Tarot és a Borok világában!” (Takács Edina)
A
kiadvány megrendelhető és további információk a szerző
honlapján: http://borszeansz.hu
A kiállított művek listája:
A Ji Csing analógiák:
Ízelítőbe egy kép az új képanyagból.
Ji Csing: 30. Li. A KAPASZKODÓ, a tűz, a Középső Leány.
Függés, kötődés. Nincs meghatározott alakja, úgy mint a tűznek. A természetet
mutatja, annak átszellemült állapotában. Engedelmesség és alkalmazkodás. Ha az
ember ápolja magában ezeket a tulajdonságokat, akkor él nélküli tisztaságra tesz
szert és megleli helyét a világban, félretéve reményt és rettegést.
C.G. Jung archetípus: NIMFA.
Nó maszk analógia: MAGOJIRO, WAKAONNA
Commedia dell’arte karakter:
ISABELLA, PRIMA DONNA, INNAMORATA, AMOROSI, SZERELMES - A női főszereplő. Ő és a
férfi főszereplő nem viselnek maszkot. Divatos arisztokrata hölgy, dáma. Csinos, bájos, de
nárcisztikus szépelgő és modoros pózer is. A szerelmes férfi főszereplő párja, akivel mindenki
vagy összehozni, vagy szétválasztani akarja.
És még egy képet megmutatok szellemi előételként:
Ji Csing: 58. Tuj. A DERŰS, a tó, a Legkisebb Leány.
Valódi öröm, mely belső szilárdságon, kitartáson és erőn alapul, kifelé ugyanakkor
lágyan és szelíden lép fel. A szívben lakozó igazság, mely kedvességgel érvényesül.
Ezzel a hozzáállással az ember helyes hozzáállásra tesz szert Istennel és
emberekkel szemben és ezen keresztül lehet hatást kifejteni a világra.
C.G. Jung archetípus: AMAZON.
Nó maszk analógia: KOOMOTE
Commedia dell’arte karakter:
COLUMBINA - Kedves, okos, ravasz, agyafúrt szolgálólány. A szerelmesek segítője és
összeboronálója, a dáma szobalánya. Minden szál nála fut össze, ő látja át a történéseket, mindent
tud és mindenkit manipulál. Táncoslábú és eltúlzottan, modorosan affektál.
Ismét közzéteszek egy képet Szent Borbála napjának örömére, a Rítus festmény sorozatomból, ami január 31-ig látható a székesfehérvári Vörösmarty Színház galériájában. Mivel a Latin-amerikai Día de Muertos calavera motívumai is segítségemre voltak ennek a képnek a megalkotásánál, és Szent Borbála a Jó Halál védszentje is, ezért ezt a dalt küldöm a képnek aláfestésül:
2016.12.04.BKC
A címe és tematikája:
Ji Csing: 2. Kun. A BEFOGADÓ, a föld, az Anya.
A Yin árnyékos, lágy, befogadó ősereje. Önátadó őstípus. A térbeli valóságot jelöli
a Teremtő szellemi potenciáljával szemben. Ő táplálja az összes lényt,
mindent széppé és nagyszerűvé formál.
C.G. Jung archetípus: MADONNA.
Nó maszk analógia: UBA
Commedia dell’arte karakter:
SIGNORA - Szép, túlcicomázott, számító és kemény szívű úrhölgy. Általában Pantallone félrelépő,
fehérmájú felesége, de lehet kurtizán is. Eltúlzott, széles gesztusokkal beszél, túl sok rajta az
ékszer, a divatos ruha, a haj, a smink, de mindig többet akar. Szexuális étvágya is
kielégíthetetlenül nagy. Más nőkkel rivalizál. Capitano-val évődik.
LA RUFFIANA - Kerítőnő, vagy örömlány. Gyakorta Pantallone szeretőjeként jelenik meg.
BOSZORKÁNY - A természetfeletti női erőket megszemélyesítő misztikus és mágikus hatalommal
bíró jósnő, vagy öregasszony.
A kiállításmegnyitóm után két előadást is meg tudtok nézni. Például a Figaro házasságát 19 órától.
Vagy a Három nővér premier előadását 19 órától, Szikora János rendezésében.
Jegyek a Vörösmarty Színháztól vásárolhatóak az előadásokra.
Virtuális sétát tehettek a székesfehérvári Vörösmarty Színházban, a november 26-án kezdődő kiállításom helyszínén. Nézzetek körbe!
Élőben az igazi!
2016.12.13
A kiállítás megnyitójának videója itt látható.
Erre a címre kattintva pedig Kozma Ágnes riportja hallható az alkotóval a kiállítás kapcsán a Vörösmarty Rádióban.
A Rítus sorozat képei itt láthatóak.
Nem tudom, hogy a betűméretek miért állítódnak el random módra a megadott beállításoktól eltérően, de lehet a blogcím kötelez. :)
VálaszTörlés