Ez a kép összegzi elgondolásomat a címben említett témakörök tekintetében. Háromféle változatban, olajképek formájában. Farostlemezen.
"A transzformáció a
Változások könyvének képei mögött rejlő
ideológiai bázis. A trigramok folytonos átalakulás állapotában lévő
jelek, olyan képek, melyek állandó változást mutatnak. Íly módon nem a
dolgok statikus lényegére vagy külső formájára utalnak, hanem az általuk
megragadott jelenségekben rejlő mozgás lehetőségeire az átalakulás
során. A nyolc trigram többféleképpen értelmezhető. Leírhatók a lényegi
tulajdonságukhoz kapcsolódó természeti jelenségekkel és ezek
attribútumaival, de ugyanúgy megfeleltethetők egy nagy család tagjaival,
ahol apa, anya, három fiú és három lány foglalja el a nekik megfelelő
helyet.
A jelek elnevezése és a családban elfoglalt helyük:
- Chien, a teremtő; erős; az ég; az apa
- K'un, a befogadó; alávetett, elhagyatott; a föld; az anya
- Csen, aki fölriaszt; mozgásban van; a mennydörgés; az első fiú
- K'an, a szakadék, a feneketlen mélység; veszélyes; a víz; a második fiú
- Ken, a mozdulatlanság; nyugalomban van; a hegy; a harmadik fiú
- Szun, a szelídség; áthatol; a szél; az első lány
- Li, aki helyben marad, aki ragaszkodik; fényes; a tűz; a második lány
- Tui, a derűs, a nyugodt; derűs; a tó; a harmadik lány.
A három fiúban a mozgás három stádiumának meghajtó erejét látjuk: a
mozgás kezdete, a mozgásból eredő veszély, a mozgás vége. A három
lányban a mozgás stádiumaiból fakadó belső képességet foghatjuk meg:
szelíd behatolás, megvilágosodás és adaptáció, derűs nyugalom." (wiki)